Iets anders? Liever niet!
De onderwijsstaking is weer achter de rug en hopelijk brengt het iets op. Het is menens en hoe kun je dat nu duidelijk maken aan de mensen die van buiten meekijken en aan hen die grote keuzes moeten maken? Ik moet eerlijk zeggen dat zo’n staking soms een leuke happening lijkt maar maar toen ik nog voor de klas stond snapte ik het wel. Wanneer ben je als pedagoog boos of gefrustreerd, hoe ziet dat er uit en staat daar geen straf op? Je weet immers hoe boosheid werkt bij kinderen en daarmee toch ook bij jezelf?
Even naar de snoepwinkel
Toch doen al die leerkrachten en docenten hun uiterste best om pedagogisch het beste uit de leerlingen en zichzelf te halen maar soms loopt het over je schoenen. Begrijpelijk dat de deur dicht gaat voor nieuw aanbod ook al was de NOT een heerlijk snoepfestijn. We hebben er veel leerkrachten gesproken die bezig waren om alles op een rijtje te houden en tegelijk droomden van een heerlijke baan. Dat was trouwens de baan die ze dachten dat het was toen ze begonnen aan hun loopbaan in het onderwijs.
For free
Als de deur op slot gaat voor nieuwe ontwikkelingen gaat het gezegde: ‘als je blijft doen wat je deed krijg je wat je kreeg’ zeker op. Ik weet ook dat er heel veel goed gaat in het onderwijs hoor maar de S.O.S.-signalen verdienen aandacht. Ik kan echt geen werkdruk verminderen maar wel werken aan meer begrip in je team. Wanneer dit als een truc klinkt om iets te verkopen snap ik dat maar als je geïnteresseerd bent kom ik gratis langs.
Mooie dag !